Jak rozpocząć przygodę z bieganiem?

– Będę biegać – postanawia wielu z nas. Kupujemy odpowiedni strój do biegania, obmyślamy dogodną trasę i wyruszamy na pierwszy trening. Niestety, po jednym lub kilku dniach, nasz zapał gaśnie i wkrótce zapominamy o tym, że naszym zamiarem było regularnie uprawiać sport. A szkoda, bo warto biegać, nie tylko po to, by uzyskać wysportowaną sylwetkę, lecz także dla dobrego samopoczucia i większej energii do wykonywania codziennych obowiązków.

Stwórz plan treningowy!

Aby nie zniechęcić się do biegania po kilku pierwszych próbach, warto zaplanować trening biegowy, uwzględniający stopniową poprawę kondycji i wzrost wydolności organizmu. Założenie zbyt wysokich celów już na samym początku przygody z bieganiem, skutkować będzie niemożnością ich osiągnięcia i frustracją, a w efekcie – rezygnacją z uprawiania tego popularnego sportu.

Na początek najważniejsze jest przyzwyczaić organizm do wysiłku, nauczyć się miarowo oddychać w czasie biegania i znaleźć odpowiednie dla siebie tempo. Specjaliści zalecają, by pierwsze treningi były połączeniem krótkiego biegu z szybkim marszem. Naprzemienne stosowanie spaceru i biegu pozwoli na regenerację organizmu pomiędzy kolejnymi próbami podejmowania joggingu i sprawi, że łatwiej będzie wyregulować oddech. Główna zasada mówi, że bieg, dopasowany tempem do naszych możliwości, powinien umożliwiać swobodną rozmowę. Jeśli więc dopadnie nas zadyszka, jest to pierwszy sygnał, że należy zwolnić. Pamiętajmy, że w bieganiu nie liczy się prędkość, tylko systematyczność!

Naucz się prawidłowo oddychać

Oddech jest bardzo ważny dla prawidłowego przebiegu treningu. Choć nauczyciele wychowania fizycznego przez lata wpajali nam zasadę, że należy wykonywać wdech nosem, a wydech ustami, podczas biegania o tej zasadzie trzeba zapomnieć. Wdychanie powietrza zarówno nosem, jak i ustami, wpływa na lepszą wentylację płuc, co podczas biegu jest niezwykle istotne.

Wybierz najlepszą porę na bieganie

Codzienne treningi trzeba dopasować indywidualnie, do swojego rozkładu dnia. Oczywiście, najlepiej jest biegać rano, ponieważ poranny jogging usprawnia przemianę materii i dodaje energii na cały dzień, nic jednak nie stoi na przeszkodzie, by uprawiać bieganie wieczorem. Ważne jest natomiast to, by nie biegać tuż po spożyciu posiłku. Po jedzeniu należy odczekać godzinę-dwie, zanim zafundujemy organizmowi wzmożony wysiłek fizyczny. Traktuj bieganie tak, jak traktujesz pozostałe swoje obowiązki – nie uznawaj, że jest to mniej istotne zajęcie, bo wtedy zbyt często będziesz z niego rezygnować na rzecz innych planów!

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *